FAQ

Algemene voorwaarden en administratie

  • Waar lees ik de Algemene Voorwaarden ?
  • Hoe wordt een opruiming bevestigd ?

    Een opruiming wordt steeds schrifteljjk bevestigd door beide partijen. Dit gebeurt via email, geschreven of via de voorziene digitale applicatie.  Dit impliceert dat de klant akkoord gaat met de gestelde algemene voorwaarden en dat zowel de Klant als  Opruimen.Vlaanderen ( lees BVBA BEL-GEM) hun verplichtingen nakomen.

  • Wat houdt het tekenen van de opruimingsbon in ?

    Na de opruiming  controleert de klant de toestand van de opgeruimde plaats(en) en tekent hij de opruimingsbon. Hierbij bevestigt hij het regulier verloop van de opruiming en is hij akkoord met de staat van de afgeleverde goederen en vervalt de aansprakelijkheid van de opruimers. Indien er geen bon wordt getekend wordt dit beschouwd als een stilzwijgend akkoord met de staat van de afgeleverde goederen en vervalt de aansprakelijkheid van de opruimers

  • Hoe wordt de opruimingsdatum bepaald ?

    De opruimingsdatum wordt bepaald in samenspraak en op voorstel van de klant. De klant kan deze opruimingsdatum wijzigen ; dit schriftelijk en minimaal 5 dagen voor de opruiming. Indien dit niet tijdig gebeurt  dan wordt de betalingsmaatregel toegepast.

Inname van het Openbaar- en/of Privaat domein

  • Dien ik een vergunning te hebben voor de inname van het Openbaar Domein ?

    In sommige gevallen zullen de vrachtwagen/ladderwagen zich op het openbaar domein moeten stallen. Het is aan de klant daartoe schriftelijk toestemming te vragen bij de plaatselijke autoriteiten. Tevens dient hij deze werken te signaleren..De voorziene parkeerruimte moet voldoende zijn ; ongeveer 20 meter ( 10m links en 10 m rechts van de uitgang van de woning. Zelfs indien er geen openbaar domein rechtstreeks wordt ingenomen doch de verhuis  hinder met zich meen kan brengen brengen ( bvb ladderlift die boven het trottoir helt ) dan ook dient een vergunning te worden aangevraagd aan de autoriteiten.

    Indien dit niet tijdig of correct gebeurt  dan kan de opruimfirma  de opruiming annuleren en wordt de betalingsmaatregel toegepast.

    Eventuele boetes vallen steeds ten laste van de klant.

    Opruimwerken.Vlaanderen biedt beide diensten inname openbaar domein en  signalisatiedienst aan.

  • Hoeveel parkeerplaatsen dien ik voor te behouden ?

    In sommige gevallen zullen de vrachtwagen/ladderwagen zich op het openbaar domein moeten stallen. Het is aan de klant daartoe schriftelijk toestemming te vragen bij de plaatselijke autoriteiten. Tevens dient hij deze werken te signaleren..De voorziene parkeerruimte moet voldoende zijn ; ongeveer 20 meter ( 10m links en 10 m rechts van de uitgang van de woning. Zelfs indien er geen openbaar domein rechtstreeks wordt ingenomen doch de verhuis  hinder met zich meen kan brengen brengen ( bvb ladderlift die boven het trottoir helt ) dan ook dient een vergunning te worden aangevraagd aan de autoriteiten.

    Indien dit niet tijdig of correct gebeurt  dan kan de opruimfirma  de opruiming annuleren en wordt de betalingsmaatregel toegepast.

    Eventuele boetes vallen steeds ten laste van de klant.

    www.opruimen.vlaanderen biedt beide diensten inname openbaar domein en  signalisatiedienst aan.

  • Dien ik de werken te signaleren ?

    In sommige gevallen zullen de vrachtwagen/ladderwagen zich op het openbaar domein moeten stallen. Het is aan de klant daartoe schriftelijk toestemming te vragen bij de plaatselijke autoriteiten. Tevens dient hij deze werken te signaleren..De voorziene parkeerruimte moet voldoende zijn ; ongeveer 20 meter ( 10m links en 10 m rechts van de uitgang van de woning. Zelfs indien er geen openbaar domein rechtstreeks wordt ingenomen doch de verhuis  hinder met zich meen kan brengen brengen ( bvb ladderlift die boven het trottoir helt ) dan ook dient een vergunning te worden aangevraagd aan de autoriteiten.

    Indien dit niet tijdig of correct gebeurt  dan kan de opruimfirma  de opruiming annuleren en wordt de betalingsmaatregel toegepast.

    Eventuele boetes vallen steeds ten laste van de klant.

    www.opruimen.vlaanderen biedt beide diensten inname openbaar domein en  signalisatiedienst aan.

  • Heb ik een vergunning nodig voor de inname van een privaat domein ?

    in sommige gevallen zullen de vrachtwagen/ladderwagen zich op privaat terrein moeten stallen. Het is aan de klant daartoe schriftelijk toestemming te vragen. Indien dit niet tijdig gebeurt  dan kan de opruimfirma de opruiming annuleren en wordt de betalingsmaatregel toegepast.

    Eventuele schade valt steeds ten laste van de klant.

  • Wat indien er obstakels voor de toegang staan ?

    Obstakels voor de woning zoals palen, terrassen, bomen, telefoon- of distributiekasten, verkeerstekens, voortuinen dienen aan de opruimfirma door de klant schriftelijk te worden gemeld. Dit is evenzo zo de verhuis vanop een binnenkoer dient te gebeuren.  Indien dit niet tijdig gebeurt  dan wordt de betalingsmaatregel hieronder in fine toegepast.

    Indien het plaatsen van de vrachtwagen en/of de ladderlift het verkeer zal hinderen dient de opruimfirma daarvan door de klant schriftelijk te worden ingelicht. Indien dit niet tijdig gebeurt  dan kan de opruimfirma de opruiming annuleren en wordt de betalingsmaatregel toegepast.

De opruiming ter plaatse

  • Kan ik de huislift gebruiken ?

    het gebruik van de huislift indien nodig gebeurt steeds onder verantwoordelijkheid van de klant. 

    Indien toestemming dient te worden gevraagd dan dient de klant daarvoor in te staan.

    Soms bestaat er verplichting om voorzorgsmaatregelen te treffen ter bescherming van de wanden. Dit valt evenzeer onder verantwoordelijkheid van de klant.

  • Worden zware voorwerpen opgeruimd ?

    Piano's, brandkasten, zonnebanken en voorwerpen van uitzonderlijk gewicht en/of grootte worden niet opgeruimd, tenzij onderling overeengekomen en tegen een méérprijs van 75€ stuk.

     

    Grote en zware en onhandige voorwerpen zoals wasmachines, droogkasten fornuizen, koelkasten, zonnebanken worden principiëel  niet uit kelders of vanop zolders gehaald . In overleg kunnen ter zake oplossingen worden gevonden.

  • Kan een ladder- of meubellift worden gebruikt en geplaatst ?

    Onze ladderlift rijkt normaliter t.e.m. de 3de verdieping.  Vanaf verdieping 4dient de ladderlift dichtbij de gevel te staan om de stabiliteit te waarborgen . Een voortuin, pad, of wat dan ook kan daartoe een hindernis vormen. Indien dit het geval is, tevens voor hogere verdiepingen, dient gebruik gemaakt te worden van een externe partner. Wij doen dit uiteraard voor U.

    Indien dit niet werd gemeld kan de verhuis worden geannuleerd en is de betalingsmaatregel van toepasing.

  • Dienen kasten, laden, meubels, e.a. leeg te zijn voor de opruiming ?

    Neen, uiteraard niet. Wij ruimen alles voor u op.

  • Wordt KGA Klein Gevaarlijk Afval ) opgeruimd ?

    Ja. Dit brengt evenwel extra kosten met zich mee.  Een overzicht van deze kosten vindt u Hier

  • Kan de woning/plaats/werf worden ontsmet ?

    Wij ontsmetten al uw plaatsen met een 25% oplossing van Chloorwylenol ook gekend als DETTOL.


    Chloorxylenol is een bacterie- en schimmeldodend middel . Het is ook werkzaam tegen sommige virussen. In de lijst met bestanddelen wordt de stof ook aangeduid als parachloormetaxylenol of p-chloor-m-xylenol.

  • Kan de woning/plaats/werf degelijk worden gereinigd ?

    Normaliter worden alle plaatsen borstelschoon achter gelaten. BEL-GEM biedt evenwel een professionele reinigingsdienst aan ( schuren, dweilen, uitkuisen kasten, kuisen sanitaire plaatsen en toestellen ).

  • Wat gebeurt er bij uitzonderlijke ( slechte) weersomstandigheden ?

    Hevige weersomstandigheden ( winterse buien, hagel, sneeuw, erge vorst, hevige regen, storm, windvlagen , hittegolven , etc...) die het opruimen en/of het gebruik van de ladderlift  onmogelijk, moeilijk of onmenselijk maken leiden tot overmacht en geven recht tot het beëindigen van de opruiming.Het oordeel daartoe is aan de opruimers.

    Bij regenval kan de klant vragen te wachten tot de omstandigheden beter zijn. In voornoemd geval lopen de gebruiksuren door ten laste van de klant.

    Schade als gevolg aan de weersomstandigheden is steeds ten laste van de klant.

    Ok extreme hitte kan voor oponthoud zorgen.

Schadegevallen en Verzekering

  • Wat indien ik klachten heb ?

    Klachten dienen steeds dezelfde dag schriftelijk gemeld te worden. De eventuele schade dient gespecifieerd te worden op het schadeformulier De firma verbindt zich de eventuele klacht correct en conform de reglementering te behandelen.

    De klant dient zijn goederen, het gebouw en alle andere zaken zelf te controleren op mogelijke beschadigingen en dit in aanwezigheid van de verhuizers

    ​Klachten zijn geen reden tot niet betaling. De betaling ter plaatse staat los  van de schade die later via de verzekering zal geregeld worden.

  • Zijn mijn goederen/woning verzekerd ?

    Voorwerpen die door  iemand anders dan het opruimpersoneel worden beschadigd zijn NIET verzekerd. Dit geldt ook voor goederen die geplaatst of afgenomen worden van de verhuislift.

    Bij de pakket 1  kan de klant bij een schadegeval geen beroep doen op de verzekering, tenzij de chauffeur als extra wordt ingehuurd om de ladderlift te installeren, bedienen en voorwerpen te laden in de vrachtwagen.

    De firma is niet verantwoordelijk voor de schade als gevolg als gevolg van de slechte staat of kwaliteit van de ramen, , gevel, balkon- en raamrelingen of de wankele bevestiging dezer.

    Krassen zijn steeds uitgesloten van enige verzekering.

    Normale goederen die stuk gaan ten gevolge van hun slechte kwaliteit vallen niet onder de verzekering.

  • Wat als de vrachtwagen vol is of het max toegelaten laadgewicht van 2000 Kg heeft bereikt ?

    De opruimers en/of de chauffeur zijn verantwoordelijk voor het efficiënt en veilig stapelen van de goederen. . Wanneer de opruimers/chauffeur beslissen dat de vrachtwagen vol is wordt dit medegedeeld en stopt het laden. De klant heft dan de keuze om de opruiming te beëindigen of de vrachtwagen na lossen de werken te laten voort doen tegen normale betalingstarieven.

  • Wat indien er langs de traphal dient opgeruimd te worden ?

    Schade door de opruimfirma toegebracht aan de trap, traphal  is niet verzekerd. Het is de opruimfirma niet toegelaten de goederen via de trap te transporteren en dit wordt dan ook niet gedaan. Indien blijkt dat toch goederen via de trap dienen worden getransporteerd  dan is dit de taak van de helpers die ze naar het gelijkvloers dienen te brengen. Bij ontstentenis van deze kan de opruiming worden geannuleerd en is de betaalmaatregel van toepassing

  • Is er een schadebeperking ?

    Zo er schade is waarvoor de opruimer ( onze firma ) aansprakelijk is dan wordt de schadevergoeding beperkt tot 100€ per m³ minus 250€ vrijstelling ten laste van de klant per opruimopdracht.

COVID 19 - Coronamaatregelen

  • Wordt er gewerkt tijdens een Lock - Down

    Ja, de opruimwerken vallen onder het paritair Comité 121. opruilwerken mogen dus uitgevoerd worden uiteraard onder de algemene opgelegde veiligheids- en beperkingsvoorwaarden opgelegd door de overheden.

  • Welke maatregelen past BEL-GEM toe ?

    -Chauffeur en medewerker zijn voldoende gescheiden in het voertuig

    - Alle medewerkers dragen de nodige handschoenen en mondmaskers

    - Zij hebben opdracht voor en na de werken de handen te ontsmetten. Zij hebben daartoe de nodige professionele producten

    - Geen fysisch contact  tijdens de begroeting en werkzaamheden

    - Bij het geven van richtlijnen en instructies wordt minstens een afstand van 1.50 m tussen allen  behouden

    - Hen bij voorkeur de werkzaamheden alleen te laten doen, dwz dat U zich bij voorkeur niet in dezelfde plaats bevindt

    - Hen in te lichten zo U of Uw medebewoners onder medische behandeling zouden zijn of tekenen van besmetting zouden vertonen

    - geen cash betalingen te willen uitvoeren. Er is een ( ontsmette) bankcontactterminal ter beschikking.


    Enkel zo kunnen wij onze diensten garanderen. Wij rekenen op uw begrip en hou het veilig .

Financiëel

  • Hoe en wanneer gebeuren de betalingen ?

    De kosten van de opruiming dienen steeds ter plaatse betaald te worden ( mits aftrok van het reeds betaalde gedeelte / voorschot ).Dit dient contant te geburen ( eventueel met bankautomaat -bankcontact ) bij het beëindigen van de opruiming.( ladderlift aangekoppeld / vrachtwagen vertrekkensklaar). Het is evident dat de kosten voor het transport naar de afvalverwerkingsplaats alsook het juiste afvalgewicht dan nog niet verrekend zijn. Tenzij ter plaatse anders overeengekomen worden deze kosten per factuur overgemaakt te betalen binnen de gestelde termijn.

    De opruimers hebben het recht de betaling te vragen voor de aanvang der werken. Het gevraagde bedrag is voorlopig tot de eindafrekening en bevat de prijs van de gevraagde module , de extra's en de geschatte uren. Te veel of te weinig betaling wordt ter plekke bij de eindafrekening verrekend.

    Indien de klant weigert te betalen dan kunnen de opruimers steeds aanspraak doen op hun retentierecht voor zover aanwezig; d.w.z. dat  goederen en/of meubels zullen worden meegenomen door de opruimers . Deze kunnen dan enkel , na betaling per overschrijving en na afspraak kunnen worden opgehaald door de klant. de kostprijs van de verhuis wordt vermeerderd met de transport-, administratie- en stockagekosten en een forfaitaire boete van 125€.

    Alle facturen brengen van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlintrest op van 12% per jaar vanaf factuurdatum. De klant is van rechtswege en zonder ingebrekestelling een contractuele schadevergoeding verschuldigd van 20% van het totale factuurbedrag met een minimum van 75€ en dit voor iedere factuur die niet betaald is binnen de 14 dagen na factuurdatum.

    Alle geschillen dienen beslecht voor de respectievelijke rechtbanken in het gerechtelijk arrondissement van Dendermonde.

  • Wat in geval van betwisting ?

    De kosten van de opruiming dienen steeds ter plaatse betaald te worden ( mits aftrok van het reeds betaalde gedeelte / voorschot ).Dit dient contant te geburen ( eventueel met bankautomaat -bankcontact ) bij het beëindigen van de opruiming.( ladderlift aangekoppeld / vrachtwagen vertrekkensklaar). Het is evident dat de kosten voor het transport naar de afvalverwerkingsplaats alsook het juiste afvalgewicht dan nog niet verrekend zijn. Tenzij ter plaatse anders overeengekomen worden deze kosten per factuur overgemaakt te betalen binnen de gestelde termijn.

    De opruimers hebben het recht de betaling te vragen voor de aanvang der werken. Het gevraagde bedrag is voorlopig tot de eindafrekening en bevat de prijs van de gevraagde module , de extra's en de geschatte uren. Te veel of te weinig betaling wordt ter plekke bij de eindafrekening verrekend.

    Indien de klant weigert te betalen dan kunnen de opruimers steeds aanspraak doen op hun retentierecht voor zover aanwezig; d.w.z. dat  goederen en/of meubels zullen worden meegenomen door de opruimers . Deze kunnen dan enkel , na betaling per overschrijving en na afspraak kunnen worden opgehaald door de klant. de kostprijs van de verhuis wordt vermeerderd met de transport-, administratie- en stockagekosten en een forfaitaire boete van 125€.

    Alle facturen brengen van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlintrest op van 12% per jaar vanaf factuurdatum. De klant is van rechtswege en zonder ingebrekestelling een contractuele schadevergoeding verschuldigd van 20% van het totale factuurbedrag met een minimum van 75€ en dit voor iedere factuur die niet betaald is binnen de 14 dagen na factuurdatum.

    Alle geschillen dienen beslecht voor de respectievelijke rechtbanken in het gerechtelijk arrondissement van Dendermonde.

  • Hoe worden de werkuren of manuren berekend bij de pakketten ??

    De werkuren of manuren  worden ( met uitzondering van de van de chauffeur van de ladderlift )  gerekend tussen aankomst op de werf en einde lossen en weging op de afvalverwerkingsplaatsen  . Voor de weg van het depot naar de werf en van de afvalverwerkingsplaats naar het depot  worden geen werkuren aangerekend. Er zijn 3 werkuren in de prijs ingerekend ongeacht of de duur onder de 3 uur ligt. De opruiming is gedaan als de vrachtwagen leeg en gewogen is ( ook al zijn de 3 uren nog niet om ).

    Na het verstrijken van de 3 eerste uren  wordt er resp voor de verschillende modules 40, 50, 60 of 70€ aangerekend per aanvang van een half uur extra.

    Na het verstrijken van dit half uur  wordt er opnieuw resp 40,50 ,60 of 70€ bijgerekend etc.  Een begonnen half uur telt als een beëindigd half uur. De firma is niet verantwoordelijk voor wachttijden veroorzaakt door eender welke gebeurtenis ( verkeerd geparkeerde voertuigen, hindernissen, manifestaties  zelfs overmacht ) noch voor extra kilometers veroorzaakt door gelijkaardige omstandigheden. De kosten van deze vallen steeds ten laste van de klant.

  • Wanneer beginnen en eindigen de werken ?

    Behoudens andere afspraken beginnen de opruimingen om 07:30 Hr. 

    Opruimingenin de namiddag gepland starten tussen 12:00 en 14:00 Hr afhankelijk van de vorige opdrachten en omstandigheden.

    Latere aankomst door eender welke omstandigheid geeft geen recht op enige compensatie.

    Er is een middagshift voorzien van 00:30 minuten. Deze wordt niet in rekening gebracht van de klant.

    Behoudens andere afspraken worden de werkzaalheden ter plaatse gestopt om 16:30 Hr.

    De opruimers werken steeds aan een constant, efficiënt en veilig tempo.

    De firma is niet verantwoordelijk voor wachttijden veroorzaakt door eender welke gebeurtenis ( verkeerd geparkeerde voertuigen, hindernissen, manifestaties  zelfs overmacht ) noch voor extra kilometers veroorzaakt door gelijkaardige omstandigheden. De kosten van deze vallen steeds ten laste van de klant.

  • Wanneer wordt er een kilometervergoeding aangerekend ?

    Voor module 1 mbt de vrachtwagen : De eerste 25 Km vanaf de exploitatiezetel zijn gratis.

    Daarna betaalt U 0.98€ per km.

    Voor modules 3 t.e.m. 5 mbt de vrachtwagen :Alle kilometers tussen de werf en de afvalverwerkingsplaats zijn inbegrepen met een maximum van 50 Km.De kilometers naar de werf zijn gratis tot 25 km. Daarna betaalt U 0.98€/km. De kilometers van de afvalverwerkingsplaats naar het depot zijn gratis.

    Het vervoer van de ladderlift geschiedt afzonderlijk aan 1.48€/km. Er worden geen werkuren aangerekend voor de verplaatsing.

  • Wat moet er betaald worden bij internationale opruimingen ?

    Bij internationale opruiming dient een voorschot van 50% van het totaalbedrag per overschrijving betaald te worden. 

  • Wat houdt de betalingsmaatregel in ?

    De “betalingsmaatregel“ (hiervoor zo vernoemd)  wordt geheven zo er, consequent de algemene voorwaarden , toch een betaling dient te gebeuren zelfs wanneer een prestatie niet of pas gedeeltelijk is geleverd. Deze houdt het volgende in :

    - Betaling van de kosten van het gekozen pakket  of de vooropgestelde kosten van de offerte op maat.

    - Betaling van de eventuele gekozen extra's met uitzondering van ev. waarborgen

    - Dit met een minimum van 250 €

    - Onmiddellijk cash , via de betaalterminal of per overschrijving.

    De klant ontvangt daarvan een factuur.

Share by: